Archief
Hieronder een overzicht van diverse berichten uit ons archief.
Archief Hieronder een overzicht van diverse berichten uit ons archief.
Archief Hieronder een overzicht van diverse berichten uit ons archief.
Archief Hieronder een overzicht van diverse berichten uit ons archief.
Kan / mag ik nog wel autorijden met….?
Je hoort het vast vaker: “Als je iets gaat mankeren krijg je een hoop gedoe met het CBR om je rijbewijs te kunnen behouden. Hoe frustrerend is het als je een belangrijk deel van je mobiliteit dreigt kwijt te raken. Om nog maar te zwijgen over je omgeving die vindt dat jij niet meer zou kunnen autorijden. Veel wordt hier-over gekletst, gemopperd, geleuterd. Weten we eigenlijk wel hoe het zit?
Er rijzen toch heel wat vragen. Hoe zit het als je minder kunt zien, maar nog wel net genoeg? Hoe zit het als je één been of arm zou missen?
Wat als je een herseninfarct hebt gehad, of af en toe niet meer weet waar je bent?
Wat als iemand een licht verstandelijke beperking heeft?
WAT ALS JE VERLAMD ZOU RAKEN. AAHHH!, MOET ER NIET AAN DENKEN.
Gelukkig zijn er mogelijkheden om met diverse aanpassingen toch rijdend door het leven te gaan. We willen immers allemaal gewoon mee kunnen doen.
Reden genoeg, om hier eens wat aandacht aan te geven.
Op woensdag 5 juni organiseerde het GPB, in samenwerking met SeniorenRaadBest en Veilig Verkeer Nederland, een thema-avond in Prinsenhof. Er werd begonnen door Greetje Suetens die als ervaringsdeskundige helder verwoordde welke dilemma’s zij ervoer toen bij haar een chronische invaliderende ziekte werd gediagnosticeerd. Haar worsteling met wat ben ik juridisch verplicht en wat ben ik moreel verplicht. Duidelijk werd dat de morele plicht superieur is aan de juridische over het wel of niet melden van de aandoening aan het CBR.
Paul Gondrie voorzitter van Veilig Verkeer Nederland landelijk gaf een duidelijke uitleg wat
VVN op landelijk en lokaal niveau betekent en kan betekenen. Adviseerde de website van
VVN te bezoeken en je te laten verrassen over een aantal weetjes. Specifiek benadrukte hij
60 plussers een op deze categorie betrekking hebbend pagina te bezoeken. Hij sloot af met
een inzicht gevende quiz met een knipoog.
Marleen van Aartwijk medewerkster van het expertisecentrum Visio besprak de soorten
visus beperkende aandoeningen. Bij een visusdaling onder een bepaald niveau kan Visio veel
betekenen in de voorlichting en aanpassingen.
Rudy van Esch van de gelijknamige rijschool gaf een duidelijk beeld in een interactief
gebeuren wat zijn rol als gespecialiseerde rijschoolhouder is als er zich beperkingen voordoen. Testen van de rijvaardigheden, welke aanpassingen zijn mogelijk, wie bepaalt uiteindelijk de rijbekwaamheid behoren tot zijn expertise.
Na de pauze werd onder leiding van Jan Ackermans een ruim aanbod van vragen
beantwoord. Morele en juridische dilemma’s kregen extra aandacht.
Al met al keken de organisatoren gezien de veelal positieve reacties terug op geslaagde avond die uitnodigt voor een herhaling.